Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech
<< terug naar nieuwsoverzicht

Werken met coöperatieve leerstructuren in (CLS)leerjaar 4

Op basisschool Wandelbos werken we al een tijdje met CLS om ervoor te zorgen dat alle kinderen tegelijk met een opdracht bezig zijn. Niet meer alleen het kind wat het antwoord weet of graag wil geven, ook de andere kinderen wordt gevraagd over het antwoord na te denken.

Èèn van deze werkvormen is Tweepraat.

Bij tweepraat werken de kinderen samen met hun schoudermaatje naast wie ze aan de groepstafel zitten. De leerkracht geeft een opdracht en alle kinderen gaan in tweetallen om en om antwoord geven aan elkaar. Twee voorbeelden uit leerjaar 4:

Voorbeeld 1

De tafel van 2 met tweepraat, het kind met het laagste groepsnummer begint.

1e kind antwoord 2 waarop het andere kind antwoord 4, en daarna om en om 6, 8, 10, 12 etc.  

Weet je een antwoord niet dan pas je en kan het andere kind nog een keer proberen.

 

Voorbeeld 2

Noem voorbeelden van woorden uit de spellingscategorie woorden op -d en -t

1e kind hond, 2e kind tand, land, mand, kant, lint etc.

Er is geen winnaar bij deze vorm. Kinderen leren van elkaar weer nieuwe antwoorden en manieren om opdrachten te kunnen maken.

De kinderen vinden het leuk om te doen en het is ook leuk om thuis met uw kind te doen als spelletje.

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech