Nieuws uit de clusters

Nieuws uit groep 1-2

Start thema “Post” bij de kleuters.

Na de herfstvakantie zijn de kleuters begonnen met het thema post. In de klassen worden allerlei zaken die hiermee te maken hebben besproken. Zo is er in iedere klas een postkantoor te vinden en zijn de kinderen actief bezig met het maken van eigen post en het versturen hiervan. Ook worden er verschillende activiteiten gedaan vanuit het prentenboek de postbode van Liesbet Slegers.

Om het thema nog meer de laten leven in de klassen en bij de kinderen, is het leuk als er spullen vanuit thuis mee worden genomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verkleedkleren, pakketten en schrijfmaterialen voor brieven.  Deze spullen kunnen mogelijk een plek krijgen in het postkantoor of kunnen worden gebruikt voor kringactiviteiten.

Afsluiting thema Post

Op vrijdag 9 november zullen de kleuters gezamenlijk het thema post afsluiten in de aula. Tijdens deze afsluiting zullen er verschillende optredens van de kleuters te zien zijn. De afsluiting zal beginnen om 08:45 en duurt tot ongeveer 09:30. Een officiële uitnodiging voor deze afsluiting ontvang u nog via de post, dus houdt allemaal uw brievenbus in de gaten!

Hopelijk allemaal tot dan!

Nieuws vanuit groepen 3 en 4

 Het middenbouw museum

Voor de vakantie sloten wij met de middenbouwgroepen 3 en 4 het thema Kunst spetterend af met de opening van ons eigen museum. Ons museum hing vol met kunst die alle leerlingen zelf hadden gemaakt. Niet alleen bij Ceciel werd er ijverig aan kunst gewerkt, maar ook in de groepen hebben de juffen veel aandacht besteed aan verschillende schilders en hun kunstvormen.

In het museum hingen dan ook vragen die de leerlingen konden beantwoorden wanneer zij met hun gasten door het museum liepen. Weet u nu antwoord op de vraag: Waar werd Vincent van Gogh geboren? Welke kunstenaar gebruikte brute kunst? In welke stijl schilderde Vincent van Gogh en wanneer ging hij pas echt geld verdienen?

Maar bovenal werd er veel gesproken over het ontstaan en de bewustwording met betrekking tot kunst. Wat vind je mooi? En waarom? En mag je kunst ook niet mooi vinden?

Het werd al snel duidelijk dat er echte talenten bij zitten in de groepen 3 en 4! De juffen en juf Ceciel zijn super trots op alle inspiratie en creaties die zijn ontstaan. Het klas overstijgende werk wierp zijn vruchten af, de leerlingen hebben erg goed samengewerkt en gereflecteerd op elkaars werk.

Op woensdag 24 oktober 2018 starten we het thema Communicatie door de hele school. In alle groepen wordt weer op een bijzondere manier aandacht geschonken aan verschillende vormen van communicatie (denk daarbij aan: verbaal/non-verbaal, post/mail/bellen/appen/postduif/rooksignalen) Verschillende wereldoriëntatie vakken worden belicht. We hebben er weer zin in! Vraag vooral eens aan uw zoon/dochter wat hij/zij vandaag heeft geleerd!

Nieuws uit groep 5 door Sieyerra en Lucas

Bij de deur hangen 3 smilys, eentje blij, eentje gewoon en eentje verdrietig. We hebben allemaal een eigen foto en onze foto plakken we in de ochtend. We zetten onze foto bij een smily.

In de klas hangt ook een poster. Op de poster staat een trap en op de trap staan soort poppetjes. Onder aan de trap is slecht en boven aan goed. De poppetjes zijn onder rood in het midden oranje en bovenaan groen. Dit helpt bij het leren als iets moeilijk is.

We hebben doelenkaarten voor spelling en rekenen. Deze vullen we 1 keer per week in en werken aan onze doelen die we nog niet hebben behaald. We rekenen veel en doen soms een circuit. Ook rekentuin en piccolo.

Met het nieuwe thema gaan we werken aan een krant. Hierin staat informatie die we zelf hebben geschreven en ook spelletjes ofzo.

Nieuws uit groep 6 door Nienke en Charmaine

De afgelopen tijd zijn wij bezig geweest met het thema kunst. We maakten kennis met podium kunst, letter kunst en beeldende kunst. Podium kunst was met muziekinstrumenten. Letter kunst hebben we het alfabet opgeschreven en je eigen alfabet gemaakt en op een groot blad. Daarna hebben we onze eigen naam geschreven. Vervolgens met verf op een zwart. Toen het droog was, hebben we het op de gang gehangen en uiteindelijk is dit mee naar huis gegaan. Beeldende kunst hebben we een woord web gemaakt over kunst en met versieringen. Zo zijn we bezig geweest met het thema kunst.

Nieuws uit groep 7-8 door Melek en Ruud

Voorleeswedstrijd door Melek

We zijn weer begonnen met de voorleeswedstrijden. We doen dit met alle kinderen uit groep 7 en 8. Iedere week strijden er twee kinderen tegen elkaar. De rest van de klas let dan goed op intonatie, volume, tempo, klas inkijken, of het gekozen stukje origineel is en of je mee wordt genomen in het verhaal. Daarna mag iedereen stemmen. In de eerste ronden deden we dit met briefjes en in de tweede ronden doen we dit met iedereen zijn hoofd op tafel en dan ‘blind’ stemmen. Er zijn nu nog 5 kinderen in de race om voorleeskampioen te worden. Spannend!

Binnenkort is dus de finale en dan weten we wie de kampioen is van 2018. We hebben ook echte battle foto’s gemaakt om zo te kunnen zien wie er tegen elkaar strijden. Ik vind het leuk dat we zo iedereen horen voorlezen en iedereen weer iets anders goed kan.

Filosoferen door Ruud

We hebben gefilosofeerd in groep 7-8. Filosoferen is dat je diep moet nadenken over vragen. Bijvoorbeeld: hoe is de wereld ontstaan? Wie is belangrijker de man of de vrouw? Moet je je schamen in je blootje? Over dit soort vragen dachten we na. Het is belangrijk dat we praten over bepaalde onderwerpen. Hierdoor leren we beter te luisteren naar elkaar en we leren om onze mening uiten en onderbouwen. Dat is uitleggen waarom je iets vindt. Zo doen we elke dag een paar filosofeervragen. We zijn hier mee gestart in de Kinderboekenweek, omdat het thema vriendschap was. Veel filosofeervragen gaan ook over liefde en vriendschap. Maar daarna hebben we ook veel andere vragen besproken. Ik vind dit interessant omdat ik de vragen erg leuk vond en ik er diep over na moest denken.

Scroll naar boven