Nieuws vanuit de clusters

Nieuws vanuit de onderbouw (1-2)

Het thema samen bouwen zal in de onderbouw met alle kleuterklassen gezamenlijk worden afgesloten. Er zal dit keer geen viering zijn voor ouders. Bij de carnavalsoptocht op vrijdag 1 maart zijn wel alle ouders van harte welkom!

Voorleesdagen van start

Vorige week woensdag openden we met de groepen 1, 2 en 3 de nationale voorleesdagen, in hun pyjama! Alle kinderen een leerkrachten kwamen deze dag in pyjama en pantoffels naar school, om samen de voorleesdagen te openen, met een ‘voorleesontbijt’. Het boek ‘Een huis voor Harry’ werd voorgelezen (door Marja, óók in pyjama) en de kinderen konden genieten van het verhaal een een eierkoekje. Het was een erg gezellige pyjama-dag!

Bewegingslessen bij de kleuters

Vanaf maandag 6 mei (na de meivakantie) zullen de kleuters elke maandagochtend les krijgen van Meike Roberts. Meike is vakleerkracht dans en gaat met de kleuters aan de slag op gebied van fantasie, beleving, emoties, bewustwording, lichaamsbesef, zelfvertrouwen en respect voor zichzelf en elkaar.

De danslessen worden door Meike gemaakt en sluiten aan bij ons thema van na de meivakantie en onze prentenboeken. Elke week zullen de kleuters in 45 minuten worden ondergedompeld in het dansplezier. Samen gaan ze springen, rollen, zweven, vallen en wiebelen op uiteenlopende muziekstijlen, maken kennis met diverse dansvormen en maken plezier tijdens het bewegen op muziek. 

De middenbouw (groepen 3 en 4)

Na wederom een spetterende opening in de aula, sluit de middenbouw het thema ‘Samen bouwen’ weer af, waarbij ouders welkom zijn! Tijdens de opening zijn we middels het sprookje ‘de drie biggetjes’, ingegaan op verschillende materialen waarmee men kan bouwen. De stevigheid, waar is het van gemaakt, waar men het voor gebruikt etc. Tevens werd het thema samenwerken aangestipt. Dit thema staat dus geheel in het teken van techniek en bouwen, waarbij we de leerlingen steeds hebben uitgedaagd om hogere, langere, inventievere bouwwerken te maken met verschillende soorten materialen. Daarnaast hebben we veel ingezet op het klassenklimaat door middel van samenwerkingsopdrachten. De complimenten- en kwaliteitenkring, klassenbouwers en teambouwers in en om school, spiegelen, estafettes etc.  Ook onze gymdocent; meneer Gerben besteedt dit thema aandacht aan samenwerken en vertrouwen.

Wij willen u allen op 28 februari 2019 uitnodigen om het resultaat van dit thema te bezichtigen in de gymzaal (Sabelhof 28, Tilburg), waar hij de ‘Groene Spelen’ met de kinderen speelt. Dit zijn allemaal vertrouwens- en bewegingsoefening met de klas.

De indeling van de dag is als volgt: 09.15u tot 10.15u Groep 4 a (juf Jessy) 10.15u tot 11.15u Groep 4 b (juf Kim) 11.15u tot 12.15u Groep 3 a (juf Adrienne en juf Linda) 13.15u tot 14.15u Groep 3 b (juf Bibianne) Het is voor de leerlingen en docent het prettigst wanneer u direct bij de start aanwezig bent, zodat zij niet afgeleid worden tijdens de oefeningen.  Bovendien zijn we afgelopen weken aan het Cito-toetsen geweest. Hoewel wij er zelf geen druk op leggen, merken we dat leerlingen toch erg gespannen zijn. Door in de middagen veel bewegingsoefeningen en andere ontspannende activiteiten in te plannen, hopen we dat we deze weken voor de leerlingen aangenaam hebben gemaakt. We zien uit naar 28 februari en hopen dat u dan aanwezig bent! Tot dan!

De bovenbouw (groep 5-6-7-8)

Groep 5

We zijn veel bezig geweest rondom het thema ‘samen bouwen’. Dit hebben we gecombineerd met onder andere het vak geschiedenis. Rembrandt stond centraal en rondom dit onderwerp we van alles gedaan. Samen lezen over Rembrandt, maar ook samen bouwen met Rembrandt. Hoe dan? Door middel van de Nachtwacht in te zetten als groepsproject. Elk groepje kreeg een tekening van de Nachtwacht, maar dan in vier stukken. Er moest overlegd worden, kleuren werden gemengd en er werd overzicht gehouden over het project. Door samen te werken en de vier losse stukken samen te voegen, ontstaat er weer een geheel.

Jarino en Rayan hebben ook nog wat geschreven over wat ze allemaal van Rembrandt weten.

Rembrandt 1606-1669  Rembrandt is in lijden geboren de datum is onbekend  Maar in 1631 is hij naar amsterdam Hij makte dure portreten  En toen kwam hij in een dure portret  En het  was de nachtwacht  Hij deden er drie maanden Voor de nachtwacht En toen had drie kinderen  Ent oen zijn er twee dood gegaan  En er levende nog een en dat was tittus En nog had nog een vrouw en die heet maria En ze was ziek en ze was dood Maar tittus was niet de zoon van maria maar hij is de zoon van hendrikje maar yulie denken dat zij een jonge is maar maar zij is een meisje Zij was de huis houdster.   En ze trouwden en toen kreeg ze dus tittus En toen was rembrandt op faiet al hem spullen waren gepakt hij mag alleen hem schilder spullen En rembrandt  stierf in 1669

Groep 6

Groep 6 heeft de afgelopen weken heel hard gewerkt,  bijvoorbeeld aan zelf gemaakte vogelhuisjes. Het was heel erg leuk om te doen en we mochten het helemaal zelf maken. Ook het schilderen was heel erg leuk! Er zijn hele mooie vogelhuisjes gemaakt. Ook zijn we ideeën aan het op doen voor de carnavalswagens. Daarbij hebben we al een leuk idee. In de klas zijn we heel druk bezig met de cito toets. We zijn maandag al met het nieuwe thema bouwen bezig geweest we hebben opdrachten waar we niet bij mochten praten en het was erg moeilijk om te doen maar het was ook heel leuk om te doen. Onze klas gaat misschien een dier adopteren bij de safaripark Beekse Bergen via stichting Wildlife. We zijn er alleen nog niet uit welk dier. Binnenkort komt er weer een softbal toernooi. Een aantal kinderen doen al mee. Helaas kan je je niet meer inschrijven. Bij de gym krijgen we nu verschillende vechtsporten. De meeste kinderen vinden het leuk.

Groetjes van groep 6
Khadijah en Liz.

Groep 7-8

Wandelbos wint sportiviteitsprijs
Het voetbaltoernooi was in de kerstvakantie in T-Kwadraat op 4 januari 2019. Wie ons heeft begeleid was de broer van Ibrahim. De sportiviteitsprijs was er voor als je sportief deed. Het team dat het meest sportief was, kreeg de beker. Het is een prijs die vooral om eerlijk spelen gaat. Basisschool Wandelbos heeft die prijs gewonnen. Daar zijn we heel trots op. De rol van meneer Gerben (onze gymleraar) was dat hij naar alle partijen keek. Hij gaf ons tips en tops. Er kwamen ouders kijken. Maar er kwamen ook anderen die we niet kennen naar ons kijken. Wij vonden het heel leuk, omdat we de sportiviteitsprijsbeker hadden gewonnen. En iedereen had plezier. Daarom vond iedereen het leuk. Charlize: “Ik dacht dat het misschien wat druk zou zijn, maar met allemaal jongens was het best leuk.”
Groetjes van Ibrahim en Charlize (groep 7/8)

 Kunst in de school
Op Basisschool Wandelbos krijgt groep 7/8 een aantal keren per jaar les van juf Ceciel (www.cecielvanderweide.nl), agoog en BKK-er (beeldendkunstenaar in de klas). Deze maand leert groep 7/8 onder meer het maken van stilleven in houtskool. Juf Ceciel leert de kinderen geconcentreerd en met verschillende technieken, materialen en kleuren werken. JJ uit groep 7 laat graag weten wat de kinderen van groep 7/8 bij juf Ceciel leren en doen: “We hebben met hauskol geleerd. We moesten iets namaken. Dan maken we er mooie kunst met kleuren van. Dat vinden we wel leuk. Juf Ceciel vint mijn hauskolwerk mooi. Van JJ.” De werken van de kinderen zijn te bewonderen in de expositie aan de muren in school. Mooi hoor! Knap gedaan.

Leren leren
In groep 7/8 leren we erop vertrouwen dat we aan de hand van vaardigheden, zoals samenvatten en verbanden leggen, het leren kunnen leren. Dit zijn vaardigheden voor het leven. Naarmate we meer thuis zijn in vaardigheden zullen we zelfstandiger kunnen leren. De vaardigheden geven ons een brede basis. Deze week kregen we les over verbanden. Best lastig. Maar ook heel fijn. We leren wat signaalwoorden zijn. We leren uitleggen wat zinnen met elkaar te maken hebben. Signaalwoorden signaleren bijvoorbeeld een opsomming, een tegenstelling of een volgorde. Koen van groep 8 legt graag uit wat de lessen Lezen met begrip en Studievaardigheden betekenen: “Studievaardigheden zijn handig te gebruiken op het voortgezet onderwijs, omdat je dan beter begrijpt hoe je iets het beste kunt aanpakken. We leren bijvoorbeeld op welke manier informatie uit de tekst of tabel te halen. En we onderzoeken wat moeilijke woorden of grafieken betekenen. Bij Lezen met begrip hebben we per tafelgroep een niveau. In tafelgroep 1 zitten bijvoorbeeld kinderen te leren en te werken op niveau a. Aan tafel 2 werkt niveau b en aan tafel 3 werken kinderen met gemixte niveaus met de juf. Wat hebben de lessen Studievaardigheden te maken met Lezen met begrip? Bij allebei de lessen leren we goed en nauwkeurig te lezen, zodat we beter begrijpen. Het is belangrijk. Omdat je op die manier nauwkeurig werkt en meer snapt. Ook bij andere vakken. Zoals bij geschiedenisles over de wereldoorlogen. We leren dus om informatie makkelijker te begrijpen. Dan kun je het navertellen of uitleggen.”

Scroll naar boven