Nieuws uit de clusters

Nieuws Vanuit groepen 1-2

Viering thema post

De afgelopen periode hebben we een mooie viering kunnen geven rondom het thema post. We willen alle ouders nogmaals bedanken voor hun komst. We vonden het erg leuk om terug te zien dat er zoveel ouders zijn komen kijken. De kinderen hebben er erg van genoten. Op naar de volgende viering: 14 december.

Nieuws vanuit groepen 3 en 4

Het thema Communicatie is weer ten einde gekomen. Omdat het thema ditmaal maar 4 weken besloeg, hebben we ervoor gekozen om alle tijd die we in de klassen hebben, volledig te benutten en hebben we dus niet gekozen voor een afsluiting met ouders erbij.

We zijn het thema weer begonnen met een spetterend optreden van de juffen zelf, welke verschillende vormen van communicatie lieten zien. Door het ophalen van voorkennis werd al snel duidelijk dat veel leerlingen er al een hoop vanaf wisten.

Binnen de klassen hebben we de volgende vormen van communicatie behandeld: rooksignalen, flessenpost, gebarentaal, braille en hedendaagse communicatiemiddelen.

Juffrouw Melanie is in de groepen geweest om de leerlingen gebarentaal aan de leren. Vraag maar eens aan uw zoon/dochter of ze hun naam kunnen uitbeelden. Sommige leerlingen zijn er erg handig in geworden. Daarnaast hebben alle leerlingen zelf braille gemaakt, door hun naam te prikken in dik papier. Hiermee werd meteen de vaardigheid prikken aangescherpt en daarnaast ook het spiegelen en het ervaren van de verschillende zintuigelijke waarnemingen.

We hebben dit thema ook ingestoken op geschiedenis. Hoe communiceerde men vroeger met elkaar? Aan welke middelen moet je denken in de oertijd? En in de Romeinse tijd? En in de Middeleeuwen? En in de tijd van nu? Hoe heeft de telefoon zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Hoe communiceren mensen uit verschillende landen met elkaar?

Voer het gesprek eens en vertel maar eens hoe u vroeger met uw vriendjes afsprak. Vast niet over de app! Uw kind ‘onderzoekt’ op deze wijze zelf de verschillende vormen van communicatie binnen en buiten school.

Daarnaast schijnt 80% van onze communicatie non-verbaal te zijn. Hoe is de non-verbale communicatie terug te zien? Bijvoorbeeld in een lichaamshouding, in een expressie op je gezicht. We hebben de 6 universele emoties aan bod laten komen in drama-lessen. Het stukje ‘ik presenteer’ komt hierbij weer mooi aan bod.

In het volgende thema (Feesten) willen we specifiek aandacht gaan besteden aan de gedachten achter de feesten, maar ook aan beeldende vorming. Er zullen verschillende vaardigheden aangeboden worden in ateliers, waarop de leerlingen zich kunnen inschrijven.

Daarnaast gaan we muzikaal aan de slag om de viering op 14 december 2018 een groot spektakel te laten worden. Komt dat zien!!

Nieuws uit groep 5

Binnen het thema communicatie wordt er in groep 5 gewerkt aan een groepskrant. De eerste editie is al verschenen en er wordt al hard gewerkt aan het volgende nummer. Hieronder een stuk uit de krant van 9 november 2018,

1533-1584   Tijd van ontdekkers en hervormers

Willem van Oranje

Van opstandige edelman tot ‘vader van het vaderland’

Willem van Oranje wordt de ‘vader van het vaderland’ genoemd.

Veel Nederlanders zien hem namelijk als de stichter van ons land. Het was Willem die de strijd begon tegen de Spaanse koning Filips de Tweede. En het was Willem die vrede wilde tussen protestanten en katholieken. Dankzij Willem hebben we ook een mooi volkslied: het Wilhelmus. Dat lied gaat helemaal over hem.

Prins
Willem van Oranje werd in 1533 op een kasteel geboren. Hij was een prins en kreeg in ons land belangrijke banen. Zo was hij de baas van het leger en werd hij leider van de gewesten Holland, Zeeland en Utrecht. Dit waren rijke gewesten. Op z’n 25ste was Willem van Oranje al erg machtig. Filips de Tweede

Maar de grote baas in ons land was nog steeds koning Filips de Tweede, een Spanjaard. Deze Filips wilde alle macht. Ook wilde hij dat alle Nederlanders katholiek bleven. Protestanten kregen zware straffen. Willem van Oranje was daar boos over, en zijn vrienden ook. Deze vrienden waren allemaal van adel en protestant, net als Willem van Oranje zelf.

Ruzie
Willem van Oranje en Filips de Tweede kregen steeds vaker ruzie. Spaanse vrienden van Filips pikten bijvoorbeeld de banen van de Nederlandse adel in. Daar was Willem van Oranje boos over. Na de Beeldenstorm in 1566 werd het zelfs oorlog. Spaanse soldaten vielen de Nederlanden binnen. Willem van Oranje vluchtte naar Duitsland. Daar bouwde hij een leger op. En hij viel de Spanjaarden aan. Er werd hard gevochten. Jarenlang. Volkslied

Willem van Oranje wilde drie dingen. Hij wilde dat de Nederlandse edelen meer macht kregen. En dat ze gingen samenwerken. Hij wilde ook vrede tussen katholieken en protestanten. Tijdens de oorlog schreef een vriend van Willem van Oranje een lied over hem, het Wilhelmus. Later is dit lied ons volkslied geworden.

Moord
In 1580 zei Filips de Tweede: wie Willem van Oranje doodt, krijgt als beloning veel geld. In 1584 gebeurde het. In Delft werd Willem van Oranje doodgeschoten door Balthasar Gerards. Ondanks zijn dood bereikte Willem van Oranje toch zijn doel. Al snel werden de Nederlanden namelijk één land, en dat had hij altijd gewild.

Nieuws uit groep 6

Lieve groep 6,

Ik heb jullie dit keer niet gevraagd om een stukje te schrijven voor in de nieuwsbrief. Ik vond het tijd om zelf iets te schrijven voor in de nieuwsbrief, zodat ouders kunnen lezen hoe goed jullie zijn!

De eerste 16 weken zitten er op en we naderen alweer het einde van 2018. Ik kijk terug naar een hele fijne periode waarin jullie mij van alles hebben geleerd. Zo heb ik geleerd dat ik niet te snel moet gaan met bijvoorbeeld rekenen en het vinden van de persoonsvorm. Daarnaast heb ik geleerd dat ik goed moet zeggen wat ik wil dat er gebeurt. Denk maar eens terug aan die plas water, eigenlijk een meer, in het lokaal laatst…

Ik heb gemerkt dat jullie erg leergierig zijn en hersenkrakers snel oppakken. Ook merk ik dat jullie zelfstandiger worden, ruimen jullie de spullen gezamenlijk op. Wat ik vooral knap vind, is de manier waarop jullie met elkaar omgaan. Jullie houden echt rekening met elkaar, helpen elkaar en leren van elkaar. Ik kan ook alleen maar trots zijn op jullie allemaal! Ik geniet van elke dag samen met jullie en ik hoop dat dit zo de rest van het schooljaar door mag gaan.

Dat wilde ik even kwijt.

Meneer Martijn

Nieuws uit groep 7-8

Thema ‘’Communicatie’’   door Djenna en Emin

Wat hebben we geleerd?

Er zijn heel veel verschillende vormen van communicatie over de hele wereld.
Er waren  vroeger niet veel verschillende vormen, nu wel. Vroeger bijvoorbeeld alleen praten/geluiden, tekeningen, roepen en rooksignalen.

Dit zijn verschillende vormen van communicatie:

Braille, gebarentaal, rooksignalen, bellen, videochat, Whatsappen, games, skype, computer, morse code en mailen.

Deze vormen van communicatie vinden wij bijzonder:

Rooksignalen en morse code.

Rooksignalen vinden wij bijzonder omdat ze het vroeger gebruikten om te communiceren. Ze maakte vuur en gebruikten doek om het rook te verspreiden en zo konden ze communiceren.

Nog een manier die wij bijzonder vinden is morse code.
Morse code vinden wij bijzonder, omdat het handig is en hier zijn paar voorbeelden:
SOS =   …—…               Hallo=  …. .- .-.. .-.. —

Morse code wordt over de hele wereld gebruikt!

Thema ‘’feesten’’ door Martijn en Gamze

Heel de school is bezig met het thema “Feesten”.
Het thema begon op 19 november en we eindigen ergens in december.
We gaan ons voornamelijk bezighouden met het kennen van de feestdagen.
We gaan het leren, omdat het belangrijk is om alle feesten te kennen. En te leren waarom we bepaalde dingen vieren in de Nederlandse cultuur.
Dit zijn drie voorbeelden van feestdagen die we in Nederland vieren:
Elk jaar wordt op 20 november de ‘Internationale Dag van de Rechten van het Kind’ gevierd.
Op deze dag zijn er allerlei activiteiten om te herinneren dat kinderen speciale rechten hebben.

De dag van de leraar: In 1957 werd er in Polen een socialistische conferentie voor docenten gehouden. De deelnemende Vietnamese leerkrachten besloten de datum van de conferentie jaarlijks te herdenken met een speciale dag. In 1982 werd 20 november omgedoopt tot de ‘Dag van de Leraar’. In Nederland is die dag op 5 oktober.

Met Sinterklaas wordt zijn verjaardag gevierd op 5 december. Iedereen krijgt dan cadeautjes met pakjesavond en schoenen worden gevuld met pepernoten. Het is een traditie in heel Nederland, België, Oostenrijk, Curaçao, Frankrijk en in Zwitserland

Sinterklaas in de bovenbouw door Yasmina en Kim

In de bovenbouw gaan wij met Sinterklaas surprises maken. Je maakt dan een surprise voor een klasgenoot die je hebt getrokken. Het moet wel iets zijn waar je energie in hebt gestoken en wat je zelf hebt bedacht. Er mag geen snoep in zitten. Je mag minimaal 3 euro uitgeven voor het cadeau. Je mag het niet doorvertellen wie je hebt. Je mag hulp vragen aan je ouders/verzorgers of andere familieleden. Het moet op 3 december ingeleverd worden en op 5 december gaan we de surprises uitpakken. Wij vinden het leuk om het voor een klasgenoot te maken!

Scroll naar boven