Dit zijn onze profielen
De Wandelbosomgeving is voor onze leerlingen van groot belang. Deze omgeving:
- Prikkelt kinderen om op onderzoek uit te gaan;
- Heeft een verzorgde uitstraling;
- Maakt het leren van kinderen zichtbaar;
- Biedt leerlingen de ruimte om ook buiten de klas te leren;
- Heeft aspecten van de natuur geïntegreerd in het onderwijs.
Een Wandelbosleerkracht geeft vanuit een professionele samenwerkingscultuur inhoud aan de kernwaarden authenticiteit, vertrouwen, openheid en solidariteit.
Een Wandelbosleerkracht:
- Is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zijn leerlingen;
- Stimuleert leerlingen te leren op een eigen manier;
- Vertrouwt erop dat leerlingen leren door fouten te maken;
- Is kritisch op zijn eigen handelen en staat open voor feedback van anderen;
- Mag zichzelf zijn en stemt dit af op de gezamenlijke ambitie;
- Leert leerlingen het zelf te doen;
- Biedt ruimte en tijd aan leerlingen om zelfstandig te ontdekken;
- Geeft vertrouwen met verantwoordelijkheid;
- Spreekt hoge verwachtingen uit naar leerlingen;
- Staat klaar voor anderen en helpt waar nodig
- Stelt zich flexibel op en oppert i.p.v. moppert
- Reflecteert dagelijks op zijn eigen handelen en deelt dit met anderen;
- Kent de visie van de school, draagt deze uit en handelt hiernaar;
- Durft een collega aan te spreken;
- Verkiest de dialoog boven de discussie;
- Vindt samenwerken en van elkaar leren belangrijk;
- Is nieuwsgierig naar anderen en de beweegredenen van anderen;
- Wil het elke dag beter doen;
- Ziet iedere leerling iedere dag;
- Geeft aandacht en betekenis aan wat een leerling nodig heeft.
Een Wandelbosleerling ontwikkelt zich vanuit deze kernwaarden door:
- Te mogen zijn wie hij is en door dit te laten zien aan anderen;
- Zich gewaardeerd te voelen, gezien en gehoord;
- Samen te mogen werken en spelen en anderen te helpen;
- Te mogen experimenteren en onderzoeken;
- Voor zichzelf op te komen en rekening te houden met anderen;
- Respect te hebben voor andere culturen en geloven;
- Te ontdekken waar zijn talenten liggen en wat hij nog verder kan ontwikkelen;
- In zichzelf te geloven;
- Verantwoordelijkheid te nemen om op eigen wijze aan leerdoelen te werken;
- Zelf keuzes te mogen maken en hiervoor rekenschap af te leggen;
- Op zijn eigen manier te leren;
- Te genieten en te leren van de natuur en hiervoor zorg te dragen.
Een Wandelbosouder geeft invulling aan de kernwaarden door:
- Respect te tonen voor verschillen in achtergrond;
- Wederzijds in gesprek te blijven;
- De keuzes van de school te respecteren;
- Begrip te tonen voor deze keuzes;
- Open te staan voor diversiteit;
- Ruimte voor verbetering bespreekbaar te maken;
- Vertrouwen te tonen dat de juiste beslissingen worden genomen;
- Feedback te geven en te ontvangen;
- Openheid te geven in belang van de ontwikkeling van het kind.