Tijd om te oogsten

Het was niet lang na de laatste nieuwsbrief toen de eerste oogst in onze school-moestuin verscheen, Sep zag hem en wees mij erop; een framboos. Natuurlijk was die voor Sep!

Niet veel later kwamen ook in de lessen op een leerzame manier de oogsten tevoorschijn. Met de groepen 1 t/m 4 kruiden ontdekken en een kopje kruidenthee maken. Met groep 5 maakten we daarnaast nog salade van het “onkruid” Vogelmuur. Met groep 6 salade en eten van een komkommer uit de tuin. En met groep 7/8 pesto van het “onkruid” Melde of Melganzevoet. Dat waren mooie ervaringen voor iedereen denk ik. Langzaam groeit de moestuin beetje bij beetje en zo ook de kinderen en de kennis. Ook voor binnen zijn er plannen. Daarover onderaan deze brief meer.

Voor de rest van het schoolplein zijn er ook nog interessante veranderingen om te melden. Want we blijven kijken en overleggen hoe onze school steeds groener kan, binnen en buiten. Naast de blijvende ontwikkelingen in de moestuin. In de hoek bij de fontein is een nieuwe plant die met de tijd uit zal groeien en altijd groen blijft. Tenzij de zon erop komt dan worden de bladeren rood. Er komen regentonnen op 3 plekken bij de school/wadi’s. Zo zullen we ook het regenwater van de schooldaken kunnen gebruiken om de planten water te geven en/of terug te geven aan de natuur. De hut (wilgentenenhut) naast de tribune zal herstelt worden (medio januari kan dit pas). En op de plek waar de boom midden op het schoolplein gekapt is komt een hele mooie nieuwe boom terug; een sieraad voor het schoolplein denk ik.

Mocht je trouwens vinden dat de moestuin er in de winter wat rommeliger bij ligt; dat is precies de bedoeling. Overal ruimen mensen de bladeren op want dat is netter. Maar die hebben een functie; de bodem beschermen tegen de vorst in de winter. Goed voor de planten en het bodemleven. Ik laat ze dus bewust liggen. In het voorjaar verrotten en verteren deze weer tot voedsel. Wat over is kan altijd nog in het voorjaar weg. En wat ontstaat daaronder….vaak alweer nieuw leven.

Maar zover is het nog niet. Ondertussen heeft er ook nog een bijeenkomst met het team plaats gevonden. Hierbij is de bestaande situatie besproken rondom het huidige aanbod van natuur en de aanpak van het lesplan ter verbetering. Maar ook ieders wens, tips en ideeën voor het versterken van de inhoud. Dat zal dus nu weer verder aangepakt worden.

Op het programma staat ook nog:

  • Meer afstemming met de reguliere lessen.
  • Het vinden van een nieuwe natuurcoördinator voor mij om mee samen te werken.
  • Het weer starten van de naschoolse natuuractiviteiten. Een brief hierover volgt nog.

We zitten niet stil kan je wel zeggen.

En binnen? binnenkort krijgen alle klassen een luchtzuiverende plant. De bedoeling is dat deze meer zuurstof in de klassen gaat brengen. En dat al het harde werkzweet minder in de klassen zal blijven hangen. Ik ben heel benieuwd of deze planten het harde werken van al jullie kinderen aan zal kunnen.

Graag weer tot in de wandelgangen!

Vragen, tips, ideeën of wensen? Zijn altijd welkom, schiet mij aan of zet ze op een briefje. Deze mag je geven aan meneer Roberto, die geeft ze door.

Scroll naar boven