Stilleven in het licht

Het atelier is omgetoverd in één groot stilleven van verschillende soorten flessen die ik in de herfstvakantie in Frankrijk verzameld heb . Mooie, duidelijk vormen om de kinderen te  laten oefenen in het waarnemen van vormen.

De afgelopen 8 weken is nl. door de groepen 4,5, en 6 in het atelier gewerkt aan het thema Stilleven. Wat is een stilleven, welke symboliek kan in een stilleven zitten?

Verschillende beeldaspecten kwamen aan bod: vorm, lijn , compositie , overlapping, kleur en licht. De kinderen leerden om lijnen zoekend te schetsen, constructief hulpassen en hulpgrondvormen te gebruiken bij het schetsen, en de voor- en achtergrond aan te geven. (horizonlijn)

Ze zagen het licht en daarmee ook de schaduw. Zo leerden zij ook op een andere manier met wasco om te gaan. In dunne laagjes arceren en mengen van licht naar donker en de familie kleuren te gebruiken om een mooie overgang te kunnen maken. Er is veel geoefend en ik zelf heb ook veel geleerd. Niet te veel stappen tegelijk en de lat niet te hoog te leggen voor groep 4 en 5.

Het resultaat is te zien in de gangen , de middenruimte bij het atelier en het kantoor in het bijgebouw. Ik ben ongelooflijk trots op het doorzettingsvermogen van groep 6  in het leren constructief schetsen en mengen. Knap werk van alle groepen want geconcentreerd kijken valt niet mee.

Koninklijke schrijfbeweging maken!

Met groep 5 en 6  heb ik verder nog geoefend in de fijne motoriek bewegingen. Tekenen en schetsen doe je nl. vanuit je schouder en pols. Linkshandig rechtshandig en met twee handen tegelijk golfbewegingen maken met grafiet krijt. Deze lussen werden met kleurpotlood in kleine, fijne lusmotieven ingevuld. Het blijkt tot mijn grootste verbazing dat bij de opwarm oefeningen vele kinderen vastzittende en pijnlijke schouders hebben. Een aandachtspunt lijkt mij !

Groet Juf Ceciel

Scroll naar boven